CHANTAL BY US
Chantal Akerman - biografii interdisciplinare într-un teatru al grijii
de/cu - Paula Dunker, Nicoleta Lefter, Mihaela Michailov, Katia Pascariu, Laura Săvuțiu, Vlaicu Golcea în colaborare cu Ema Onofrei, Laurence Ermacova și Monica Stoica, Alex Radu și cu lucrări de Mircea Suciu
„Chantal by us”, Chantal Akerman și cartea ei „Mama râde”. Biografii interdisciplinare într-un teatru al grijii. O serie de performance-uri, instalații video-sonore și imagini-obiect în spațiul /SAC Berthelot, începând cu 12 noiembrie. Câte camere, atâtea situații, câți pereți, atâtea instanțe. Ele povestesc despre trauma transgenerațională, îmbătrânire și vulnerabilitate, munca de îngrijire, relația tensionată dintre artă, spațiu real/ spațiu intim/ spațiu socio-politic și muncă, intrând într-un dialog cu opera vastă și unică a unei artiste emblematice a sec. XX. Lucrările prezentate vorbesc despre felurile în care această operă e percepută astăzi și rezonează cu realitățile locale și intim-personale ale artistelor și artiștilor implicate/ți. Explorare teatrală, laborator de cercetare interdisciplinară, tentative hibride de a reacționa la artă prin artă, vorbind despre viață și moarte.
„Chantal by us” este un proiect de teatru de/re-structurat și des/re-compus experimental- exploratoriu într-un spațiu de expoziție (de galerie), prezentând performance-uri - de/cu Paula Dunker, Katia Pascariu și Nicoleta Lefter -, instalații audio și video - de Vlaicu Golcea și Laura Săvuțiu -, lucrări video performative - de/cu Paula Dunker, Katia Pascariu, Mihaela Michailov și Laura Săvuțiu -, cu un contrapunct radical, dramatic, în lingvistica (și stilistica) vizuală, realizat prin lucrările lui Mircea Suciu, a căror tematici se împletesc cu/ continuă/ prelungesc/ verticalizează tematicile lucrărilor performative realizate în „Chantal by us”. Lucrările lui comentează (chiar și prin titlurile lor) și lucrează într-un mod similar cu redeschiderea/ reinterpretarea/ recontextualizarea unor repere (temporalități) vizuale-culturale majore/istorice suprapuse într-un prezent, în viața personală/ artistică, în de-acum-ul lucrărilor și al prezentării lor astfel (ca temporealități coprezente) la /SAC (Berthelot).
Chantal Akerman (1950, Bruxelles - 2015, Paris) cineastă, scriitoare și artistă multimedia, a fost o pionieră în domeniul filmelor feministe și experimentale. Părinții ei, polonezi, au supraviețuit Holocaustului, aceasta devenind și o temă recurentă de cercetare în toată opera ei: trauma transgeneratională și explorarea identității sale evreiești. In 2022, revista Sight and Sound a desemnat filmul „Jeanne Dielman, 23, quai du Commerce, 1080 Bruxelles” (1975) ca fiind cel mai bun film din toate timpurile. Pentru prima dată în 70 de ani, celebrul sondaj realizat o dată la 10 ani pune pe primul loc un film regizat de o femeie, care adoptă o abordare conștientă și radical feministă în ceea ce privește cinematografia. De la filme de ficțiune și autoficțiune a trecut și prin documentar, scurt și lung metraje, și mai târziu, după 1995, la instalații video în spații expoziționale precum Jeu de Paume, MoMA, Centre Pompidou, Documenta 11, Palais de Tokyo, Bienala de la Veneția, Bienala de la Sao Paulo. Considerată drept una dintre cele mai importante regizoare europene ale generației sale, Akerman a realizat și peste 15 instalații video: „Aș dori ca vizitatorii să aibă o experiență fizică prin timpul utilizat în fiecare cadru. Vreau ca timpul să se desfășoare în interiorul lor, să simtă cum timpul pătrunde în ei.”
[...] de ce începi cu o comedie tragică, în care te joci pe tine însăți.
Și de ce pare că o abandonezi pentru a face, în schimb, filme experimentale și mute.
De ce, de îndată ce le termini peste ocean, te întorci aici, te întorci la narațiune.
De ce încetezi să mai joci, și creezi o comedie muzicală.
De ce realizezi documentare, apoi adaptezi Proust.
De ce, pe deasupra, scrii, o piesă de teatru, o poveste.
De ce faci filme despre muzică.
Și, într-un final, încă o comedie.
Mai mult de-atât, de ceva vreme creezi instalații. Fără să te consideri cu adevărat o
artistă...
Din cauza cuvântului artistă.
Chantal Akerman în Cahiers du cinema, 2004, p.10
calendarul de performance-uri:
marți, 12 noiembrie, ora 19:00
performance Chantal Akerman par Chantal Akerman par Paula Dunker de Paula Dunker
miercuri, 13 noiembrie, ora 20:00
performance Chantal Akerman par Chantal Akerman par Paula Dunker de Paula Dunker
joi, 14 noiembrie, ora 20:00
performance Mama râde de Katia Pascariu x Nicoleta Lefter x Vlaicu Golcea
joi, 14 noiembrie, ora 21:00
performance Mama râde de Katia Pascariu x Nicoleta Lefter x Vlaicu Golcea
Intrarea la performance-uri este liberă, pe bază de rezervare:
https://forms.gle/CE5iUCPHW94MDMU19
Perioadă: 12.11.24 - 25.01.25
joi-sâmbătă orele 16-20
/SAC - Str. Berthelot 5, interfon 10
Vernisaj: 12.11.24, ora 19