Călin Dan
Afumare / Atârnare Alb / Atârnare Negru
de Călin Dan – agent provocator, autor al unor metafore multifațetate ale memoriei (vizuale), ale figurii paterne/tutelare, ale memoriei tatălui.
„Există, fără îndoială, o dimensiune provocatoare în parcursul trasat de Călin Dan, care ia în răspăr clișee vizuale și intelectuale, forțând spectatorul să-și reviziteze cu un ochi critic sedimentele acumulate de memorii (in)distincte. Doar astfel se pot naște noi ipostaze, într-o privire proaspătă aruncată asupra „monștrilor sacri” ai culturii vizuale contemporane. Din acest punct de vedere, cred că fotografia Smoke | Afumare – în care Călin Dan apare fumând un trabuc alături de Ion Grigorescu – constituie un moment culminant, ce trebuie relaționat cu filmele (Hang White / Hang Black | Atârnare Alb / Atârnare Negru) ce îl prezintă pe Ion Grigorescu ca model/ alter ego/ figură tutelară, transformându-l – vrând, nevrând – într-o fantomă ce ne bântuie pe toți cei care încercăm să-i descifrăm personalitatea artistică. Astfel, putem reface în spirit warburgian harta personală a lui Călin Dan: ea nu surprinde neapărat locuri, ci personaje emblematice care i-au marcat, asemeni punctelor cardinale, istoria recentă.” - Ruxandra Demetrescu
Artist vizual cu studii de istoria și teoria artei, Călin Dan a ajuns la recunoaștere internațională ca membru al grupului subREAL și ca autor al proiectelor pe termen lung Arhitectura Emoțională (2002-prezent), Anturaju’ și alte întâmplări (2006-2010) și Autorul colectiv (2012-prezent).
După 1989 a fost consultant al fundațiilor Mondriaan și Pro Helvetia și a condus revista “Arta” și Centrul Soros pentru Arta Contemporană București. Actualmente director al Muzeului Național de Artă Contemporană – MNAC București. Opera sa a fost prezentă în bienalele de la Veneția, Istanbul, São Paulo, Sydney, precum și în festivalurile Ars Electronica, Linz; Dutch Electronic Arts Festival, Rotterdam; Media, film and video Osnabruck; Kurzfilmtages, Oberhausen; OSTranenie. Video Forum an der Stiftung Bauhaus Dessau; ZKM Karlsruhe, etc.
A primit premiul special al Festivalului de film Experimental Split (2000) și premiul Videonale Bonn (2001).
În activitatea sa, Călin Dan se concentrează asupra funcției artelor vizuale în secolul 21. La MNAC, el a elaborat strategii de recuperare a artiștilor locali activi în anii ‘70 și ‘80, lucrând la contextualizarea lor regională, cu scopul de a crea un pol de interes pentru cultura vizuală din fostele țări comuniste. Proiectele sale cele mai recente includ expoziții și publicații dedicate unor nume ca Horia Bernea, Ion Bitzan, Alexandru Chira, Ion Grigorescu, Jiři Kovanda, Iulian Mereuță, Ciprian Mureșan, Deimantas Narkevičius, Mihai Olos, Șerban Savu, Liviu Stoicoviciu.
Călin Dan
Smoke / Hang White / Hang Black
by Călin Dan - agent provocateur, author of a multifaceted metaphor of (visual) memory, of the paternal/tutelar figure, of the memory of the/his father.
“Certainly, there is a challenging dimension along Călin Dan’s drawn path, which rallies the visual and intellectual clichés, forcing the onlooker to revisit critically the sediments accumulated by the (in)distinct memories. Only this way new hypostases can be born, by re-approaching the “sacred monsters” of the contemporary visual culture. From this point of view, I think that the photo entitled Smoke – where Călin Dan smokes a cigar next to Ion Grigorescu – stands for an acme of the exhibition, a moment which should be related to the films showing Ion Grigorescu (Hang White / Hang Black) as a model/alter ego/tutelary figure, while changing him – willy-nilly – into a phantom haunting everyone who tries to decode his artistic personality. Therefore, by following a Warburgian spirit, we could remake Călin Dan’s own map: it doesn’t draw places, but emblematic characters that have highlighted, like the cardinal points, his recent history.” - Ruxandra Demetrescu
Călin Dan is a visual artist with studies in art history and theory, having reached international recognition as a member of the subREAL group and as the author of the long-term projects such as Emotional Architecture (2002-unfolding), Anturaju' and Other Stories (2006-2010) and Collective Authorship (2012-unfolding).
After 1989 he was a consultant for the Mondriaan and Pro Helvetia foundations and managed the Arta magazine and the Soros Center for Contemporary Art Bucharest. He is currently director of the National Museum of Contemporary Art - MNAC Bucharest. His work was present in the Venice, Istanbul, São Paulo, Sydney biennials, as well as in the Ars Electronica, Linz festivals; Dutch Electronic Arts Festival, Rotterdam; Media, film and video Osnabruck; Kurzfilmtages, Oberhausen; Foreign Video Forum an der Stiftung Bauhaus Dessau; ZKM Karlsruhe, etc.
He is recipient of the Special Prize at the International Festival of New Film, Split (2000) and of the Videonale Bonn Award (2001).
In his work, Călin Dan focuses on the function of visual arts in the 21st century. At MNAC, he developed strategies for the recovery of local artists active in the 70s and 80s, working on their regional contextualization, with the aim of creating a pole of interest to the visual culture of former communist countries. His most recent projects include exhibitions and publications focused on the oeuvres of Horia Bernea, Ion Bitzan, Alexandru Chira, Ion Grigorescu, Jiři Kovanda, Iulian Mereuță, Ciprian Mureșan, Deimantas Narkevičius, Mihai Olos, Șerban Savu, Liviu Stoicoviciu.